Tvåmanswhist regler

Tvåmanswhist

Tvåmanswhist är en variant av det klassiska kortspelet Whist, anpassad för två spelare. Här är en utförlig guide för att förstå och spela Tvåmanswhist, inklusive vad du behöver, hur du spelar, bygger en hand, och stickdelen av spelet.

Förberedelser

Detta behöver du för att spela tvåmanwhist:

  • En standardkortlek: Tvåmanswhist spelas med en vanlig kortlek med 52 kort (utan jokrar).
  • Två spelare: Eftersom spelet är anpassat för två spelare, behöver du exakt två personer. Är ni fyra spelare går det bra att istället spela fyrmanswhist.

Grundregler Tvåmanswhist

Tvåmanswhist består av två huvudmoment:

  • Bygga en hand: Under denna fas samlar spelarna på sig kort för att optimera sin hand.
  • Spela stick: Målet är att ta så många stick som möjligt genom att spela kort och följa reglerna för färg och trumf.

Regler för stick:

  • Du måste alltid följa färg om du har kort i den spelade färgen.
  • Du kan ”krypa” genom att spela ett kort i en annan färg om du inte har kort i den spelade färgen.
  • Du är inte tvungen att spela trumf om du har kort i den spelade färgen.
  • Trumf används för att vinna stick när du inte kan följa färg, men det finns inget krav att spela trumf.

Förberedelser

  • Dela ut kort: Blanda en standard 52-kortslek och dela ut 13 kort till varje spelare. De resterande korten läggs i en hög på bordet, med framsidan nedåt.
  • Välj trumf: För att välja trumf, dra det översta kortet från högen och vänd det uppåt. Den färg som kortet tillhör blir trumffärgen för spelet.

Samla din hand

Dra kort: Den spelare som inte är dealer börjar med att dra ett kort från högen på bordet. Spelaren har två alternativ:

Behåll kortet och saka: Behåll det dragna kortet och kasta (släng) det nästa kortet från högen utan att titta på det. Det kort som kastas är ute ur spelet.

Saka det dragna kortet och ta nästa kort: Om spelaren inte vill ha det första kortet, kastar de det och måste ta det andra kortet som ligger på tur.

Fortsätt dra: Denna process fortsätter tills alla kort i högen är dragna och kastade. Båda spelare kommer ha haft möjlighet att dra kort från högen och påverka sina händer.

Stickdelen – Plocka så många stick som möjligt

Starta spelet
Den spelare som inte var dealer börjar spelet genom att leda med ett kort. Den andra spelaren måste följa färg om möjligt, eller spela trumf om färgen är slut.

Spela kort

  • Följ färg: Spela ett kort i samma färg som det som leddes, om du har något sådant kort.
  • Krypa: Om du inte kan följa färg, spela ett kort i en annan färg. Du behöver inte spela trumf om du har kort i en annan färg.
  • Trumf: Om trumf är spelad och du inte har kort i den ledda färgen, kan du spela trumf för att vinna sticket.

Vinna stick:
Det högsta kortet i den ledda färgen vinner sticket, om trumf inte är spelad.
Om trumf är spelad, vinner det högsta trumfkortet sticket.

Poängräkning
Varje stick utöver de första sex grundsticken ger en poäng.
Spelet fortsätter tills en spelare når 13 poäng.

Vinnare

Den spelare som först når 13 poäng, genom att vinna stick och samla poäng, vinner spelet.

Tvåmanswhist är ett spel som kombinerar strategi och tur, och med dessa regler kan du njuta av en utmanande och underhållande spelupplevelse!

Dela detta