Fyrmanswhist är en klassisk variant av Whist anpassad för fyra spelare som spelar i par. Här är en omfattande guide för att spela Fyrmanswhist, inklusive förberedelser, hur spelet går till, och hur man vinner. Är ni endast två spelare som vill spela kan vi rekommendera Tvåmanswhist.
Grundregler
Fyrmanswhist spelas med en standard 52-kortslek och det deltar fyra spelare som är uppdelade i två lag. Målet är att samla så många stick som möjligt för ditt lag genom att spela kort och använda trumf på rätt sätt.
Regler för stick:
- Du måste alltid följa färg om du har kort i den spelade färgen.
- Du kan inte spela trumf om du kan följa färg.
- Trumf används för att vinna stick när du inte kan följa färg.
Förberedelser fyrmanswhist
Dela ut kort: Blanda en standard 52-kortslek. Dela ut 13 kort till varje spelare så att alla har en hand med 13 kort. Kortleken är nu fördelad, och det kommer inte att finnas några kort kvar för dragning.
Bestäm trumf: Dra ett kort från kortleken (om du inte redan har ett trumfkort). Vänd upp kortet, och färgen på detta kort blir trumffärgen för spelet.
Om ni har en annan variant, kan trumf väljas genom en budgivningsrunda där spelarna erbjuder att ta ett visst antal stick i trumffärgen.
Spelets gång
Fyrmanswhist spelas i följande två faser:
Första fasen – Buda (om tillämpligt)
I vissa versioner av Fyrmanswhist finns en budgivningsfas där spelarna ger sina bud på hur många stick de tror att de kommer att ta, samt trumffärg.
I andra versioner fastställs trumffärgen utan budgivning och spelet går direkt till spel av korten.
Andra fasen – Spela stick:
Starta spelet: Spelaren till vänster om dealern börjar genom att leda med ett kort.
Följ färg: De andra spelarna måste följa färg om de har kort i den spelade färgen. Om du inte har kort i den färgen, kan du spela ett kort i en annan färg.
Spela trumf: Om du inte kan följa färg och trumf är inblandad, kan du spela ett trumfkort. Det högsta kortet i trumffärgen vinner sticket.
Hur man vinner stick
Vinnande av stick: Det högsta kortet i den ledda färgen vinner sticket om ingen trumf är spelad. Om trumf är spelad, det högsta trumfkortet vinner sticket.
Spel i par: Lagmedlemmar arbetar tillsammans. Stick vinner av den spelare som spelar det högsta kortet i den ledda färgen eller den högsta trumfkortet, och poängen går till laget.
Poängräkning och vinst
Stickräkning: Varje vunnit stick räknas, och målet är att samla fler stick än motståndarlaget. Spelet spelas vanligtvis över ett antal omgångar eller en bestämd poänggräns. Varje omgång varar tills alla 13 stick har spelats.
Poängsättning: Om laget vinner fler stick än motståndarlaget, får laget poäng för de vunna sticken. Poängen kan variera beroende på spelets regler. Det lag som först når en förutbestämd poänggräns eller vinner flest omgångar under spelets gång vinner spelet.
Eventuella bonusar: I vissa varianter kan det finnas bonuspoäng för att vinna alla stick i en omgång (grand slam) eller för att uppnå vissa mål under spelets gång.
Vinnare
Det lag som når den förutbestämda poänggränsen eller vinner flest omgångar vinner spelet.
Fyrmanswhist är ett spel som kombinerar strategisk planering och lagarbete. Med dessa regler kan du och ditt lag njuta av en spännande och utmanande spelupplevelse!