Spelregler Risk

RISK

RISK är ett strategiskt brädspel som utvecklades av den franska filmregissören Albert Lamorisse. Spelet lanserades första gången år 1957 och blev snabbt populärt över hela världen. Det är känt för att kombinera taktiskt tänkande, strategisk planering och tur. RISK är fortfarande ett av de mest älskade brädspelen och har genom åren fått flera versioner och uppdateringar, vilket håller det relevant och populärt än idag.

För att spela RISK behöver du följande:

  • Antal spelare: 3-6 spelare. Spelet fungerar bäst med fyra spelare.
  • Speltid: Beror på antalet spelare och hur lång tid varje spelare tar på sig. Vanligtvis tar en omgång Risk mellan 1 till 2 timmar.
  • Material: Risk-brädspel, en spelplan med världskartan, arméfigurer, kortlek med territoriekort och övningskort, tärningar (minst 2 vanliga tärningar och 1 speciell tärning för attacker).

Grundläggande om spelet RISK

RISK spelas på en världskarta indelad i olika territorier och kontinenter. Varje spelare kontrollerar en armé och börjar med en viss mängd territorier och resurser. Genom att rulla tärningar, göra strategiska drag och bygga upp sina styrkor kan spelarna expandera sina territorier och försvara sig mot fiendens attacker.

Målet med RISK

Huvudmålet i RISK är att erövra världen genom att erövra alla territorier på spelplanen. Det kräver både strategisk planering, alliansbildning och kännedom om spelets mekanik för att lyckas eliminera motståndarna och kontrollera hela kartan.

Spelplan och spelkomponenter

Detta innehåller spelet RISK.

  • Spelplan: En världskarta som är indelad i olika territorier och kontinenter med gränser som anger vilka territorier som gränsar till varandra. Totalt finns det sex olika kontinenter på kartan; Nordamerika, Sydamerika, Europa, Afrika, Asien och Australien (i vissa fall Oceanien).
  • Arméfigurer: Varje spelare har sina egna arméfigurer som representerar deras styrkor på spelplanen. Totalt finns det sex uppsättningar i olika färger. Varje uppsättning med arméfigurer innehåller tre olika typer: Infanteri, Kavalleri och Artilleri. Samtliga av dessa har olika värde i antalet:
    • Infanteri värde = 1 armé
    • Kavalleri värde = 5 arméer
    • Artilleri värde = 10 arméer
  • Uppgiftskort: Kort som representerar det uppdrag varje spelare får tilldelat till sig i början av spelet.
  • RISK-kort: Totalt 42 st RISK-kort med fyra olika typer på korten; Infanteri, kavalleri, artilleri eller joker. Dessa kan varje spelare byta in mot förstärkningar när de samlat tre likadana. Kortet tas efter varje spelare avslutat sin tur.
  • Tärningar: Fem stycken tärningar i två färger; Blått och rött.De röda tärningarna används vid anfall och de blå tärningarna används vid försvar.

Kontinentvärde

Territorierna är grupperade i kontinenter, och varje kontinent ger en bonus i form av extra arméer i början av en spelares tur om de kontrollerar alla territorier i kontinenten. Kontinenterna och deras värde kan variera beroende på vilken version av RISK du spelar, men de vanligaste är:

  • Nordamerika: 5 extra arméer
  • Sydamerika: 2 extra arméer
  • Europa: 5 extra arméer
  • Afrika: 3 extra arméer
  • Asien: 7 extra arméer
  • Australien: 2 extra arméer

Förberdelse RISK

Innan du startar igång behövs det förberedelser.

  • Utse General: En spelare utses till General. Som blir den spelare som är ansvarig att fördela ut arméer och kort under spelets gång.
  • Välj färg: Varje spelare väljer en färg som deras armé skall vara. Sedan plockar de antalet arméer i sin färg beroende på hur många spelare som deltar:
    • 3 spelare = 35 arméer
    • 4 spelare = 30 arméer
    • 5 spelare = 25 arméer
    • 6 spelare = 20 arméer
  • Dela ut uppdragskort: Generalen blandar och delar ut ett uppdragskort till varje spelare. Detta skall vara dolt och endast spelaren själv skall veta om sitt uppdrag.
  • Dela ut territorier: På RISK-korten står det också de olika territorierna. Generalen tar bort jokrarna och blandar ut samtliga RISK-kort till spelarna. Notera att om ni är 4 och 5 spelare kommer två spelare få ett kort mer.

Placera ut armeerna

När samtliga spelare nu fått sina arméer, uppdragskort och territorierna är det dags att placera ut armén. Varje spelare måste ha minst en armé (1 infanteripjäs) på varje område som anges på kortet. När detta är gjort börjar spelaren till vänster om Generalen att fylla på sina arméer på önskade områden. Förslagsvis anpassar spelaren fördelningen av armén utifrån sitt uppdragskort eller där det är störst chans att erövra en kontinent och därmed få förstärkningar.

Detta görs sedan medurs tills alla spelare placerat sina arméer. Då samlas RISK-korten ihop och blandas igen med jokrarna. De placeras sedan med baksidan uppåt i en hög.

Spela RISK

Nu när förberedelserna är genomförda är det dags att ta fram tärningarna och börja spelet. I RISK finns det tre olika faser som varje spelare genomgår när det är dens tur.

  • Fas 1 = Förstärkning
  • Fas 2 = Strid
  • Fas 3 = Truppförflyttningar

Fas 1 – Förstärkning

Spelaren får extra arméer baserat på antalet territorier de kontrollerar och eventuella kontinentbonusar de har. Spelaren placerar de erhållna arméerna på vilket eller vilka av sina territorier de vill, för att stärka sina försvar eller förbereda sig för anfall.

Räkna territorier: Spelaren räknar hur många territorier de kontrollerar och delar detta antal med tre (avrundat nedåt). Resultatet är antalet nya arméer de får. Minimum är alltid tre arméer, även om spelaren kontrollerar färre än nio territorier.

  • Exempel: Om du kontrollerar 11 territorier, får du 3 arméer (11/3 = 3.67, avrundas nedåt till 3).

Kontinentbonus: Om en spelare kontrollerar alla territorier i en kontinent, får de extra arméer enligt följande kontinentbonus:

  • Nordamerika: 5 arméer
  • Sydamerika: 2 arméer
  • Europa: 5 arméer
  • Afrika: 3 arméer
  • Asien: 7 arméer
  • Australien: 2 arméer

Byta in kort: Spelaren kan byta in en uppsättning av tre territoriekort (tre av samma symbol eller en av varje symbol) för extra arméer. Antalet arméer du får är enligt följande:

  • Tre infanterikort: 4 arméer
  • Tre kavallerikort: 6 arméer
  • Tre artillerikort: 8 arméer
  • En av varje kort: 10 arméer

Fas 2 – Strid

När förstärkningarna har placerats ut är det dags att gå till anfall. Spelaren får attackera vilket som helst av motståndarnas områden under förutsättning att:

  • Det är ett angränsande områden till ett av spelarens egna områden.
  • Det finns minst två arméer i det attackerande områden. Minst en armé måste alltid stanna kvar i attackerande område och därmed inte inkluderas i attacken.

Välj territorium att anfalla från och till: Spelaren väljer ett av sina territorier med minst två arméer att anfalla från och ett angränsande fientligt territorium att anfalla. Spelaren meddelar vilket territorium hen tänkt anfalla och hur många arméer hen attackerar med.

Anfallstärningar: Spelaren rullar upp till tre tärningar, beroende på hur många arméer de attackerar med (max en tärning för varje armé utöver den som måste stanna kvar).
Exempel: Om du anfaller med 4 arméer, kan du rulla tre tärningar (en armé måste stanna kvar).

Försvarstärningar: Försvararen rullar upp till två tärningar, beroende på hur många arméer de försvarar med.
Exempel: Om försvararen har 2 arméer, rullar de två tärningar.

Jämföra tärningar: Anfallarens och försvararens högsta tärningsresultat jämförs. Om anfallarens tärning är högre, förlorar försvararen en armé. Om försvararens tärning är lika med eller högre, förlorar anfallaren en armé. Processen upprepas med nästa högsta tärningsresultat.
Exempel: Anfallarens tärningar visar 6, 5, 4. Försvararens tärningar visar 5, 3. Resultatet: Försvararen förlorar 1 armé (6 vs 5) och anfallaren förlorar 1 armé (5 vs 3).

Detta fortsätter tills antingen anfallarens eller försvararens armé är besegrad. Anfallande spelare kan också välja att avbryta anfallet. Om anfallen besegrar försvararens armé övertar den anfallande spelaren det territoriet. Samtliga arméer som används i anfallet måste då förflyttas till det nya territoriet.

Spelaren kan fortsätta anfalla från samma eller andra territorier så länge de har minst två arméer på anfallande territorium.

Erhålla RISK-kort: När spelaren är färdig med sina anfall har hen möjlighet att erhålla ett RISK-kort. För att få ett RISK-kort, måste spelaren dock ha erövrat minst ett nytt område under sin omgång.

Fas 3 – Truppförflyttningar

Efter attackerna och innan det är nästa spelares tur, kan spelaren flytta sina arméer mellan sina territorier. För att förstärka positioner eller försvara sig mot motståndarnas nästa tur.

Flytta arméer: Spelaren kan flytta valfritt antal arméer från ett territorium till ett annat angränsande territorium som de kontrollerar. Detta kallas en ”omgruppering” eller ”truppförflyttning”.
Exempel: Om du kontrollerar två angränsande territorier, kan du flytta arméer från ett territorium till det andra.

Endast en förflyttning: Spelaren kan endast göra en förflyttning per tur, så det är viktigt att tänka strategiskt på hur man vill placera sina arméer.

Efter detta är det nästa spelare till vänster som inleder med att påbörja fas 1 i sin spelomgång.

Dela detta