Mulle är ett klassiskt kortspel som har sina rötter i det svenska spelet byggkasino, vilket i sin tur är en utveckling av det traditionella spelet kasino. Mulle är särskilt populärt i Sverige och spelas ofta med två deltagare, även om spelet kan anpassas för upp till fyra spelare, då i form av parspel. Spelet är vanligt förekommande i olika miljöer, och trots att det är mest känt för att spelas på fängelser och anstalter, är det också ett uppskattat sällskapsspel i andra sammanhang.
Grundregler för Mulle
Mulle spelas med två kortlekar och jokrar. Varje spelare får åtta kort, och åtta kort läggs ut synligt på bordet. Spelet handlar om att samla poäng genom att ta hem kort från bordet genom att matcha dem med korten på handen.
Kortens värde
Varje kort har ett specifikt värde, både på handen och när de ligger på bordet:
- Spader två (”Lillan”): 15 poäng på handen, 2 poäng på bordet.
- Ruter tio (”Storan”): 16 poäng på handen, 10 poäng på bordet.
- Ess: 14 poäng på handen, 1 poäng på bordet.
- Spader ess och spader två: Värda två poäng när de tas från bordet.
- En ”tabbe” (att rensa bordet) ger en poäng.
Spelupplägg
Utdelning
Åtta kort delas ut till varje spelare, och ytterligare åtta kort läggs öppet på bordet. Utdelningen sker i omgångar om fyra kort i taget tills kortleken är slut.
Spel och bygge
Målet är att ta hem kort från bordet genom att matcha dem med kort på handen. ”Lika tas med lika,” vilket innebär att ett kort av samma värde som ett annat kort på bordet kan tas.
Du kan också bygga genom att kombinera kort på bordet för att skapa högre värden (t.ex. en tvåa och en fyra kan byggas till en sexa). Byggen måste först byggas uppåt men kan senare byggas nedåt eller låsas tills de plockas hem.
Det är även möjligt att paketera genom att addera kort till ett bygge av samma valör, både från bordet och från handen. Om en spelare inte kan ta kort eller fortsätta ett bygge, måste bygget tas in.
Mulle
Om du tar ett kort från bordet med ett kort av samma valör och färg från handen, kallas det en ”mulle,” och du får poäng motsvarande kortets värde (t.ex. 7 poäng för en spader 7).
Om det finns två kort av samma valör på bordet, kan dessa tas med ett kort av samma valör men annan färg, vilket också ger en ”mulle.”
Strategiska uttryck och termer
- Tabbe: Att rensa bordet på kort i ett drag.
- Senap: Att förlora med mer än 100 poäng, vilket gör att spelaren hamnar i den mindre smickrande ”hundraklubben”.
Poängräkning i Mulle
När en omgång är över, räknas poängen enligt följande:
- Ess: 1 poäng
- Spader ess och två: 2 poäng
- Ruter tio: 2 poäng
- Tabbe: 1 poäng
- Mulle: Poäng motsvarande kortets värde.
Vinst
Spelet fortsätter tills en spelare når en förutbestämd poänggräns. Om en spelare hamnar i ”senap” efter att ha förlorat med mer än 100 poäng, innebär det en betydande nackdel i spelet.
Variant: Kryp-Mulle
I varianten Kryp-Mulle är målet istället att undvika att samla poäng, till skillnad från vanlig Mulle där man strävar efter att samla så mycket poäng som möjligt. Detta ger en spännande variation på spelet och erbjuder en ny utmaning för erfarna spelare.
Slutsats
Mulle är ett komplext och taktiskt spel som kräver både skicklighet och strategi. Spelet är fyllt med unika uttryck och regler som kan vara svåra att bemästra enbart genom att läsa reglerna. Det bästa sättet att lära sig Mulle är att spela med någon som redan kan spelet. När du väl förstår reglerna, kommer du att uppskatta varför detta spel har blivit så populärt i Sverige.