Canasta är ett populärt kortspel som tillhör rummy-familjen och spelas med två standardkortlekar samt jokrar. Spelet har sitt ursprung i Uruguay under 1940-talet och spreds snabbt till andra delar av Latinamerika innan det blev populärt i USA och Europa. Canasta är känt för sitt strategiska djup och sina unika regler kring ”melds” (kombinationer av kort) och poängräkning.
För att spela Canasta behöver du:
- Två standardkortlekar med 52 kort + 2 jokrar (inklusive jokrar är det totalt 108 kort)
- 2-6 spelare (4 spelare rekommenderas för lagspel)
Hur spelar man Canasta?
Målet med Canasta är att bygga ”canasta”, som är grupper om minst sju kort av samma värde. En röd canasta innehåller inga vilda kort och är den mest värdefulla canastan. Om canastan innehåller vilda kort, kallas den för en svart canasta. För att markera skillnaden placeras ett svart kort överst på en svart canasta och ett rött kort överst på en röd canasta.
Spelet går ut på att vara det första laget eller individen som når en viss poängsumma, vanligtvis 5000 poäng. Poäng tjänas genom att bilda melds och särskilt genom att bilda ”canastas”, vilket är en meld bestående av sju kort av samma rang.
Innan spelet Canasta börjar bestämmer spelarna om ett eller två kort ska plockas från högen per gång och om det krävs en eller två ”canasta” för att få avsluta.
Starta spelet
Blanda de två kortlekarna och dela ut 11 kort till varje spelare. Resten av korten placeras i en hög i mitten av bordet, med det översta kortet vänt uppåt bredvid högen för att starta högen för kastade kort.
Regler Canasta
- Melds och Canastas: För att skapa en meld behöver du minst tre kort av samma rang. En canasta är en meld med sju kort. Canastas kan vara rena (utan jokrar) eller orena (med en eller flera jokrar).
- Vilda kort: Tvåor och jokrar är vilda kort och kan användas för att ersätta vilket annat kort som helst i en meld. En canasta med vilda kort är en oren canasta och är värd färre poäng än en ren canasta (utan jokrar eller tvåor).
- Korten A, K, Q, J, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4 kallas naturliga kort.
- Röda treor används inte i spelet utan är bonuskort, plockas sådana läggs de ut och ett nytt kort plockas. Svarta treor får endast användas till meld vid avslut och får aldrig plockas från spelhögen.
- Öppning – För att ”mäla” (lägga ut ett bygge) första gången krävs att man har öppning. Poängen som behövs för öppning ökar enligt följande:
- minuspoäng – öppning 15 poäng
- 0-1499 poäng – öppning 50 poäng
- 1500-2499 poäng – öppning 90 poäng
- 2500-5000 poäng – öppning 120 poäng
Vilda kort kan användas vid öppning, men samma regler som för en låst spelhög gäller för spelhögen.
Öppningsexempel: Du har 2, 5, 5, 5, 7, 8, Kn, D, D, K, E. Överst i spelhögen ligger en Dam. Maximalt antal poäng uppnås genom att ta upp spelhögen med hjälp av DD och sedan lägga ut DDD2 + 555 eller DDD + 5552 = 65 poäng. Observera att övriga kort i spelhögen inte får användas för att uppfylla öppningskraven.
Spelets gång
Dra och kasta
Varje tur börjar med att spelaren drar ett eller två kort från högen (beroende på vad man beslutat innan spelet startar) eller tar hela kastade högen. För att ha möjlighet att ta upp spelhögen måste ett av följande villkor vara uppfyllt när det är spelarens tur.
- Du har öppnat spelet och har minst ett kort av samma värde som det översta kortet i spelhögen samt ett vilt kort, eller om högen är låst, två kort av samma värde som det översta kortet.
- Du når den poängsumma som krävs för öppning och har två kort av samma värde som det översta kortet i spelhögen.
- Om spelhögen är olåst och du tidigare har mält kort av samma värde som det översta kortet, men ännu inte bildat en canasta.
När du har dragit ett eller två kort från högen eller tagit upp spelhögen, får du lägga ut kort på bordet, antingen som nya melds eller genom att lägga till kort till befintliga melds. När en meld når sju kort, buntar du ihop den och markerar den som en röd eller svart canasta genom att placera ett rött eller svart kort överst. Du kan också lägga till kort till en redan bildad canasta. Du avslutar sedan din tur genom att kasta ett kort.
Om du har ditt sista kort på handen och uppfyller kraven för att gå ut, kan du avsluta spelet (du kan när som helst fråga din lagkamrat om tillstånd att avsluta). Om du inte uppfyller kraven för att gå ut, eller om du inte vill avsluta, går turen vidare utan att du kastar ett kort. När du avslutar kan du använda ditt sista kort för att bilda eller utöka en meld, och du kan även inkludera svarta treor. Vid avslut räknas övriga spelares kvarvarande kort som minuspoäng.
Frysa kastade högen
Om det översta kortet i kastade högen är ett vilt kort eller en trea, är högen ”fryst”. En fryst hög kan endast tas upp om spelaren omedelbart kan använda det översta kortet i en meld.
Poängberäkning i Canasta
Kortvärden i melds:
- Ess: 20 poäng
- Kungar, damer, knektar, tior, nior och åttor: 10 poäng
- Sjuor, sexor, femmor och fyror: 5 poäng
Canastas:
- Ren canasta (inga vilda kort): 500 poäng
- Oren canasta (med vilda kort): 300 poäng
Bonuspoäng:
- Att gå ut: 100 poäng
- Röda treor: 100 poäng per kort (om alla fyra samlas, 800 poäng totalt)
Negativa poäng:
Kvarvarande kort på handen när en spelare går ut dras av från spelarens totalpoäng enligt deras kortvärden.