Amerikansk Whist

Amerikansk Whist

Amerikansk Whist är en variant av det traditionella kortspelet Whist, som har sina rötter i det klassiska spelet Engelsk Whist. Trots att grundprinciperna förblir desamma, finns det några viktiga skillnader som gör Amerikansk Whist unikt och spännande att spela.

Grundregler

Precis som i Engelsk Whist är målet i Amerikansk Whist att vinna så många stick som möjligt. Spelet spelas i par med fyra spelare, och varje spelare får 13 kort från en standard 52-kortslek.

Regler för stick:

  • Du måste alltid följa färg om du har kort i den spelade färgen.
  • Om du inte kan följa färg kan du spela ett kort i en annan färg, inklusive trumf om sådan är satt.
  • Det högsta kortet i den spelade färgen vinner sticket, om inte ett trumfkort spelas. I så fall vinner det högsta trumfkortet sticket.

Skillnader från Engelsk Whist

En viktig skillnad är att Amerikansk Whist introducerar en trumffärg, som fungerar på samma sätt som i många andra stickspel. Trumffärgen bestäms genom att vända upp det sista utdelade kortet eller genom budgivning.

I Engelsk Whist börjar spelet direkt utan någon budgivningsfas, medan Amerikansk Whist ibland använder en budgivning för att avgöra vilken färg som blir trumf och hur många stick ett lag tror att de kan ta.

Strategin i Engelsk Whist bygger mycket på att följa färg och vinna stick genom att spela höga kort i den ledda färgen. I Amerikansk Whist måste spelarna också planera hur och när de ska använda trumfkort för att maximera sina chanser att vinna stick.

Förberedelser

Blanda en standard 52-kortslek och dela ut 13 kort till varje spelare så att alla har en hand med 13 kort. Det sista kortet som delas ut kan vändas upp för att bestämma trumffärgen.

Spelarna som sitter mitt emot varandra bildar ett lag. De två andra bildar det andra laget.

Om det sista kortet som delas ut vänds upp, bestämmer detta kortets färg vilken som blir trumffärgen. Alternativt kan trumffärgen bestämmas genom en budgivningsrunda, där spelarna anger hur många stick de tror att deras lag kan ta och vilken färg de vill ska vara trumf.

Spelets gång

Spelaren till vänster om dealern börjar att inleda det första sticket genom att spela ett kort.

Spelarna måste följa färg om de har kort i den färgen. Om inte, kan de spela ett kort i en annan färg eller ett trumfkort.

Det högsta kortet i den ledda färgen vinner sticket, om inte ett trumfkort spelas. I så fall vinner det högsta trumfkortet sticket.

Eftersom Amerikansk Whist inkluderar trumfkort, blir spelet mer komplext och strategiskt. Det kräver att spelarna noggrant överväger när det är bäst att använda sina trumfkort.

Poängräkning och vinst

Efter att alla 13 stick har spelats, räknas sticken som varje lag har vunnit. Varje stick ger en poäng till laget som vinner det.

Poängen räknas baserat på antalet stick som vunnits, och i vissa fall får laget bonuspoäng om de uppnår sina budmål eller vinner alla stick (en ”Grand Slam”).

Spelet fortsätter tills ett lag når en förutbestämd poänggräns, eller tills en bestämd antal omgångar har spelats. Det lag som har flest poäng vid spelets slut vinner.

Precis som i Engelsk Whist, kan det finnas bonusar för att vinna alla stick under en omgång, vilket är en imponerande prestation.

Vinnare

Det lag som först når den förutbestämda poänggränsen, eller som har flest poäng när spelet avslutas, vinner spelet.

Amerikansk Whist erbjuder en intressant variation på den klassiska Whist-strukturen genom att introducera trumf och möjligheten till budgivning. Dessa förändringar ger spelet ett extra lager av taktik och spänning, vilket gör det till en favorit bland många kortspelsentusiaster.

Dela detta